mandag 7. oktober 2013

Trening og besøk av søster


De siste ukene har vi trent en god del både rally og LP. Midas har kommet seg på en del områder, samtidig som noen gamle utfordringer kommer sprettende tilbake.

Vi har trent endel på lineføring og fri ved fot den siste tiden. Midas har i enkelte settinger kommet på at han ikke vil komme i utgangsstilling, men trippe litt frem og tilbake først. Samme problemet som jeg hadde etter at jeg hadde trampet på han. Så da har vi jobbet litt med det igjen nå da. Snakk om å gå i sirkel. Samtidig har vi trent endel på stå momentet i det siste. Han har ofte en ganske god stopp, og blitt mye bedre på stå/bli. Jeg er ganske sikker på at han ikke kan "stå" kommandoen da, for jeg bruker endel kroppspråk, og hvis han sitter og jeg sier "stå" uten å gjøre noe så blir han sittende. Så i tillegg til å vedlikeholde de momentene vi kan og lære oss nye moment må jeg jobbe med å kutte ned på alle ekstrategnene jeg bruker sammen med kommandoene.

På LP'en har vi de siste gangene trent på fvf og dekk under marsj.
Jevnt over har vi jobbet endel med å få belønnet gode holter slik at jeg får vekk trippingen. Problemet oppstår kun når vi går lineføring eller fvf og gjør holdt. På innkalling kommer han perfekt inn, og også om han står foran og skal komme inn.

Kjeeeeedelig sier Midas...




Forrige uke passet vi Zenta mens matfar og oppdretter Geir var på elgjakt (og forøvrig felte en elgku, gratulerer!!). Hun og Midas koste seg sammen som vanlig. Hun fikk være med litt på treninger og sosialisering hun og da, og de er så forskjellige å trene med! Hun er så søt og god at det var litt trist å levere henne fra seg. 

Midas og Zenta på hytta.

Lekeslossing på stuegulvet



Synkronisert snusing


Gatelangs på Nardo


Midas trøkker seg ned i den bittelille senga til Zenta. Han fikk det til tilslutt :p


Zenta har lært en ting eller to om gjørmebad av brosjan... 


Godfisene venter på morgenturen sin




I kveld har jeg og Midas trent sammen med Else Berit og Leon etter en tur i marka. Og da fikk vi til noe som jeg aldri trodde vi skulle få til... Verdens minste skilt, men det står Stå- gå i fra og berør.



Det går ut på at hunden skal stå under marsj, føreren skal gå vekk fra hunden og snu seg mot hunden, hunden skal stå og bli berørt av fremmed som går inntil den mens den står helt i ro. 
Midas ble ikke berørt av fremmed i dag da, men han har tidligere bare gått imot den som skal berøre han. I dag fikk vi faktisk til øvelsen når E.B. gikk bort og tok på han. Det var såååå gøy!
I tillegg trente vi på stå under marsj- gå rundt, stå under marsj og stå stille med forstyrrelser, og på en kjappere stopp. 
Brukte avstandsbelønning i form av godbitskål på stå mens jeg går rundt han. Sender han frem til godbitskålen når jeg er bak han slik at han skal få fokuset fremover og ikke bakover mot meg.
Trente også på stopp ved bakovergange og kasting av leke bak han når han stopper kjapt under marsj.

Han var flinkis i kveld, selv om han tullet litt med utgangsstillingen. På søndag er det dobbelt rallystevne og det siste for i år, så det gleder vi oss til! 

På turen i dag fikk vi trent endel innkalling, og vi hadde noen skikkelig gode innkallinger hvor han kom inn til tross for at han var på god vei til andre hunder som kom oss i møte. Hadde heldigvis med både godbiter og leke, slik at jeg fikk belønnet innkallingene skikkelig. Han fikk også leke med en golden som belønning for den ene innkallingen. 

Nå er han sliten gutt og har sluknet :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar