torsdag 17. oktober 2013

Dobbelt rallystevne på Kartum


I helgen gikk årets siste rallystevne (for vår del) av stabelen.
Vi var så heldig at vi fikk besøk av dommer Berit Smaaland som dømte første stevnet, og Solveig som dømte det andre stevnet.
Først var det lydighetsstevne, slik at rallyen startet ikke opp før litt utpå ettermiddagen.

Jeg og Midas begynner å få litt rutine på hvordan vi gjør det før konkurranser, og jeg ser mer og mer hva som funker best for at Midas skal klare å konsentrere seg.

På torsdag før stevnet var vi så heldig å få komme til Kartum for å trene i ridehallen hvor stevnet skulle være. Dette var nok en stor fordel for kontrollfreak Midas, som må ha kontroll på det rundt seg før han kan begynne å jobbe.

Når vi kom på søndag gikk jeg en god runde med Midas så han fikk luftet seg skikkelig. Før vi skulle starte varmet jeg opp med noen imaginary skilt og belønnet kontakt og riktig innsitt. Så fikk han sitte i bilen igjen til vi skulle gå.

I begynnelsen var han litt virrete og vi fikk et trekk for stram line, og for dobbelkommando. Etter litt virring i starten ble han mye mer på, og gikk kjempefint. Vi fikk trekk for Dobbeltkommando x 3, skjevhet x 1, stram line x2 og avstand x1 og fikk poengsum på 186p. Med den poengsummen fikk vi vårt 3. napp i klasse 1 og rykket endelig opp til klasse 2 :D Veldig fornøyd med det. Midas var ikke noe snusete i hallen, og da er alt greit for meg :p

Det ble noen timer i bilen etter første stevnet, med noen luftinger og litt mer oppvarming før 2. stevnet.
Da gikk vi vår debut i klasse 2, og det var så gøy! Midas var over happy! Det var hopp i banen, som er en belønning for han. Det skiltet vi slet litt med var fra sitt til stå. Jeg burde egentlig bare gått videre selv om ståen var skjev, men repeterte istede to ganger og fikk da 6 poengtrekk for det. Resten av banen gikk bra og jeg tror vi fikk 189p (finner ikke kritikken :/). Vi fikk iallefall vårt første napp i klasse 2!

Det som gledet meg egentlig mest var at vi ikke fikk et eneste poengtrekk for snusing. Det er virkelig helt fantastisk som vi har slitt med den snusingen hans. Han var veldig på og litt hopp og sprett og tjo og hei i runde nr 2, men det er tusen ganger bedre enn en nese klistret til bakken.

I klasse 2 går man også uten kobbel, og det var en lettelse. Han funker bedre uten kobbel, så det var godt å bli ferdig med det i klasse 1.

Så alt i alt er jeg veldig fornøyd med godfisen min etter helgen.




På LP kurset på mandag trente vi avstandskommandering.
Her må jeg jobbe med omvendt lokking for å få låste bakbein. Dette skal jeg også jobbe med for å få inn en mer stabil stå, både for rallyen sin del, men også for LP. 
I tillegg viser det seg at han klarer å forstå kommando uten håndbevegelser når jeg står et par tre meter unna, men kommer jeg lenger unna trenger han også håndbevegelse for å gå fra ligg til sitt. 
Så da må vi trene på å lære inn kommandoene med kun ord og kun bevegelse, og lenger og lenger unna, slik at han får en skikkelig god kommando når vi ( en gang i tiden ) skal starte LP og jeg kan bruke begge deler. 

I går på rallykurset fikk jeg også et par treningstips som blir viktig å jobbe med fremover. Det er bein stå fra sitt, altså uten tripping og rumpe utover, og å stå iro når jeg går rundt han og når andre går rundt han i forbindelse med berøringsøvelsen. 
Når jeg bruker godbitskål foran og forsterker ståen med å rose han, så klarer han å stå, men om jeg ikke bruker godbitskål foran for å dra fokuset fremover vil han bare snu seg etter meg når jeg kommer bak han, og da kommer beina kjapt etter. 

Jeg har tatt noen repetisjoner på stå fra sitt både i går og i dag, og han har allerede begynt å skjønne at belønningen kommer når han går direkte fra sitt til stå, uten å trippe seg opp. 

Jeg må knøvle inn i hjernen min at jeg MÅ slutte å belønne når ting er halvbra og begynne å forvente litt mer av han. Herregud så treig jeg er på det. Det er jo derfor det blir slurv i øvelsene for at han får belønning for å slurve.

Ja, jeg er vakrest i verden her <3


1 kommentar:

  1. Gratulerer med opprykk på slutten av sesongen! Kjempebra jobba! :)

    SvarSlett