mandag 13. mai 2013

Rallytrening klasse 1 og 2


I helgen har jeg og E.B trent rally på dronning maud. Jeg tegnet opp to baner i klasse 1 og to baner i klasse 2 som innebar at vi fikk gått igjennom alle skiltene. Målet med treningen var å finne områder med feil og slurv som må trenes mer på før konkurransen om to uker.

PS! Jeg vet at det finnes noen feil plasseringer av skilt i disse banene og at det mangler kombi-skilt (klasse2). Har det liksom ikke helt i fingrene enda, men det kommer seg vel :)


1. Treningsbane klasse 1




Utfordringer i denne banen:

Få med Midas uten lokking og dobbeltkommando på 8tallet. Her må jeg bruke endel stemme for å få han med rundt på den ytterste kjeglen uten at han faller ut. Jeg har en tendens til å si "kom" under disse øvelsene og det er dobbeltkommando. Det viser seg at om jeg jobber med han og snakker med han hele veien rundt så går han fint på plass uten at jeg behøver å lokke han eller be han komme på plass. 
Hovetingen å øve på her er å ikke si "kom" og ikke lokke/gi dobbeltkommando. 

Sitt beint foran uten å komme inn på plass før han har fått beskjed. Belønne for å sitte foran og avslutte øvelsen med at jeg går inntil han og ikke motsatt. Vi må også trene på en mer presis innkomst til utgangsstilling. Det blir ofte justeringer etter han har satt seg, fordi han ikke sitter riktig på plass. Her må jeg kjempebelønne når han kommer inn pent på første forsøk. 

Vendingene går ganske fint nå og på skilt nr 123 har han blitt flinkere til å komme inn på plass og ikke være nervøs for at jeg skal trampe på han. Han viker ikke unna når vi skal vende og inn i utgangsstilling igjen. 

Sitt og gå rundt er stadig en utfordring, selv om han ikke flytter kroppen så flytter han frambeina nesten uansett. Jeg må bare terpe på dette og belønne fremover FØR han rekker å flytte beina. Blæh, den øvelsen er jeg sååå lei av å øve på! Kanskje jeg skal bruke superlim? :p 

Jevnt over jobber han bedre om han ikke får belønning underveis i banen, og han har ganske godt fokus. Jeg må være energisk og gi av meg selv for å få han med hele veien. 

Må også trene på høyrevendinger med belønning ved tredje steg. Her har han en tendens til å falle litt ut. Venstrevendingene jobber han godt med, så de er det stort sett bare å holde ved like. 


2. Treningsbane klasse 1






Utfordringer i denne banen:

Her gjelder de samme utfordringene som nevnt over, pluss at han slenger seg fortsatt litt nedpå på skilt 105. Vi får ikke trekk for det, men jeg synes det ser så mye penere ut om han ligger som han skal og ikke hiver seg på siden. Dette har jeg jobbet endel med på samme måte som på skilt 104. Belønne før han gjør feil og framover alltid.  



1. Treningsbane klasse 2 






Utfordringer i denne banen:

Klasse 2 øvelsene er gøy! :) Midas er jo overlykkelig når han ser et hinder da, så her er noe av utfordringen å unngå at han stikker bort og hopper og kommer tilbake igjen. Han klarte bare ikke å dy seg og stakk bort og hoppet et par ganger mens vi trente i banen. 

Det som må jobbes mest med i denne banen er skilt 213. Her kommer han skjevere for hver stopp, og vil så gjerne komme inn på utgangsstilling. Dette må jeg jobbe kjempemye med, og belønne når han sitter beint foran og avslutte øvelsen mens han sitter foran. Gå mange skritt og få skritt. Jeg må også være oppmerksom på avstanden mellom meg og han når han setter seg. Han kan ha en tendens til å sette seg litt for langt unna meg. Mulig jeg bøyer meg for mye fremover at det gjør at han ikke vil komme helt inntil. 

Sitt og stå må vi få litt mer rutine på. Den første runden i banen trippet han endel på ståen, men den andre runden stod han tålig godt iro. 

Han sitter godt iro på skilt 203 og har ikke tyvstartet på den øvelsen på lenge. 





Utfordringer i denne banen:

Ivrig på hoppet i denne banen også. Ellers må vi på skilt 211 og 212 passe på at han ikke hopper seg rundt eller setter nedpå rumpa for hvert skritt. Han har hatt størst tendens til å hoppe seg rund. 

Ellers synes jeg han jobber ganske godt her, men har de samme utfordringene som i forrige klasse 2 bane. 


Nå er det to uker igjen til stevnene, så vi må prøve å jobbe litt strukturert med det vi strever mest med og fortsette å holde vel like det vi er gode på. 

Erfaringsmessig så viser det seg iallefall at Midas trenger litt god oppvarming, og at det kan være lurt å gå en imaginær liten bane før vi skal gå den ordentlige banen. Han må gå seg litt til fokus. Iveren er der, men den kan ta litt overhånd med én gang, så da kan det være greit å få jobbet han ned på jorda igjen før det er alvor. 

Han har ikke vært noe til å snuse på bakken i på disse treningene til tross for at vi trente på gress hvor det går mye hunder. Det var han mye værre til før, og det er slitsomt å må streve seg ihjel for å få opp nesa under fvf.

Midas er også påmeldt NKK Tromsø 16. Juni. Han skal være med Geir, Ricci og Zenta oppover mens lille Lucas skal være her hos oss. Håper han får en god opplevelse. 

Mye spennende fremover! :)


Sjekk den godfisen! <3 















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar