torsdag 7. november 2013

Ja, nå blir det mye holdt fremover Midas!


Blæh at vi skal rote det til sånn med de grunnleggende tingene.
Neste gang jeg får valp skal jeg holde på så lenge med grunntreningen at hunden er fem år før den lærer seg noe annet.

Vi sliter mildt sagt med en vinglete holdt. Det trippes, hoppes, vendes, snurres, og av og til pipes det og før Midas setter seg i utgangsstilling.
Det er som en aldri så liten dans! Det har vi ikke tid til i en rallybane hvor han skal i utgangsstilling på halvparten av skiltene...

Jeg er helt overbevist om at det er jeg som skaper trøbbel for han, og dermed kan takke meg selv for at han tripper. Han blir usikker for at jeg er inkonsekvent i kommanderingen, og noen ganger sier "på plass" når vi stopper. Slik at de gangene jeg plutselig ikke sier det, hvor han tidligere alltid visste at han skulle sitte, blir han usikker.

Så fra nå av skal jeg lage meg en liste med regler for holdttreningen, og den skal jeg følge slavisk.

*Aldri mer si "på plass" ved holdt
*Aldri mer belønne for halvgode trippeholdter
*Konsekvent si "feil" og gå vekk når han setter seg skjevt, tripper etc.
*Aldri vente han ut for å gi han muligheten til å trippe seg inn på riktig plass

Jeg tror også at jeg har en tendens til å godta skjeve sitter når vi har gått lengre lineføring/fvf enn hvis jeg øver på kjappe holdter og bare går ett og ett steg, men det er det førstnevnte som er vanskeligst for han.

I går hadde vi siste kvelden på rallykurset, og da gjorde vi oss noen flere erfaringer rundt det å ikke varme opp godt nok. Første runde var en fadese med hopp og sprett og tjo og hei.
Det gikk bedre når han fikk gå seg varm da. Ofte når vi går baner sitter jeg igjen med en følelse av at det er veldig rotete, og at det ofte er jeg som roter. Jeg går for lite tydelig. Tror dette er noe jeg må være mer fokusert på, og jobbe med. Midas er, uansett hva vi holder på med, avhengig av at jeg er tydelig. Jo mer jeg vimser jo mer vimser han.

Tok en liten treningsøkt i parken nedi gata her i ettermiddag hvor vi trente litt på fvf - holdt, rygging og en lang innkalling.
Jeg tror jeg skal jobbe litt med klikkeren igjen på rygging fra meg, for han har kortet ned på hvor langt han rygger, og har litt mye fremover fokus, fordi det er lenge siden jeg har belønnet bakover eller avstandsbelønnet når vi har trent på rygging. Rygging på fot har blitt mye bedre, fra å være helt håpløst og noe jeg trodde vi aldri skulle få til, til å bli en ganske bein rygging uten å hoppe metervis fra meg.



Midas ble øyelyst i går uten anmerkninger :) Var første gangen han ble øyelyst, så det var jeg veldig glad for. 

Han er verdens godeste godklumpestump <3








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar