torsdag 20. juni 2013

En måned har gått, og mye har skjedd!


Ja, da kan jeg med stolthet se at det har gått en mnd siden jeg oppdaterte bloggen. Det er jo strålende for mine ambisjoner om en blogg som skulle oppdateres jevnlig.

Jaja, det positive er at jeg bruker tiden på å trene hund fremfor å skrive blogg!
Mye har skjedd den siste mnd. Vi har vært med på vårt første rallystevne, og vi har gått ferdig kurset med Solveig.

Midas har utviklet seg mye på denne tiden. På rallystevnet fikk vi en 1. premie med napp og en 2. premie.
Han gikk ganske greit, men snusingen gjorde at vi ikke nådde helt opp som vi hadde håpet på.
Jeg var veldig fornøyd med den første runden hvor vi fikk napp.

Her er et bilde fra premieutdelingen på andre stevnet, hvor vi ble nr 3.



Vi har trent mye på fokus under fvf den siste tiden, og at det skal være gøy både med lineføring og fvf. Han har blitt mye stødigere på fvf og lineføring og det som stort sett får han ut av fokus er godlukt i banen. Det er sjelden han lar seg påvirke av andre forstyrrelser.

I tillegg til kursene vi har hatt annenhver onsdag har vi vært med på de fleste torsdagstreningene som nå er flyttet til Rødde. 

Denne ukens treninger har gitt meg en liten åpenbaring i forhold til mitt kroppspråk når vi går bane. Jeg har hatt en tendens til å være slurvete, gå på en litt slaskete måte (og i dag presterte jeg å rose han mens han gikk og snuste!) og gå sakte. De gangene jeg har blitt mer bevisst på dette har det gått mye bedre. Jeg må øke farten, være tydeligere og rakere i kroppen. Da skjerper Midas seg og, og han følger mye bedre med når fremdriften er litt bedre. 

I går hadde vi siste kurskveld og hadde uoffisiell konkurranse. 
Da var det veldig tydelig hvor stor betydning disse tingene har for hvordan vi gjør det. 

Første runden gikk vi klasse 1 bane og fikk 189 poeng. Da gav jeg dobbeltkommando hvis han satt skjevt selv om han ikke satt mer enn 45grader skjevt. I tillegg ventet jeg ut han noen ganger så han fikk rettet opp seg selv. Det ble en veldig slurvete runde, med unødvendig lukting på skilt osv. 

På runde to gikk vi klasse 2 bane, og jeg bestemte meg for å være tydelig og gå raskere. Da fikk vi 196poeng og Midas gikk kjempebra. 
Han speiler meg veldig og er vár på mitt kroppspråk, så derfor må jeg være mer bevisst på det selv og. 

I dag på treningen gikk jeg slurvete halve første runden, men etter det gikk det mye bedre. Vi hadde Nirill og Solfrid som forstyrrelse, først iro ved siden av banen, og deretter lekte de med ball ved siden av banen. Første gangen de stod der løp Midas bort til de, men oppnådde ingenting. Nirill som er så flink satt iro når han fjompen kom, så det ble ikke noe lek og morro å løpe bort dit. Resten av banen gikk han fint uten å bry seg så mye om de. Andre runden når de lekte ved siden av banen vår, så begynnte han å løpe bort til de. Jeg ropte NEI, og da snudde han faktisk før han kom frem til de og kom tilbake til meg for å fullføre banen. Det var gutten sin det :)



Det var også andre hunder som stod rundt omkring og en bane ved siden av vår hvor det var en annen hund som trente. Dette brydde han seg ikke om. Så neste gang skal vi trene med pipeball som forstyrrelse. Det er favorittlyden hans, så det kan skape problemer for oss på konkurranse om noen begynner å pipe med en ball ringside. 

Forrige uke var Midas med Geir til Tromsø på NKK utstilling. Vi jakter på storcertet men det ble ikke denne gangen heller. Midas fikk en 3. Premie med ganske god kritikk. 
Han hadde ellers en fin tur sammen med søster Zenta og mamma Ricci og Geir, mens Lukas var på besøk her. 

I går var jeg hos veterinæren med Midas og fikk tatt ut blodprøve som skal sendes inn til optigen for PRA/CEA testing. Så da er det bare å vente i spenning. Pappan til Midas er B og mamman er A, så da kan han være bærer eller helt fri. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar